Κως : Τα πρώτα μέτρα υποστήριξης της επιχειρηματικότητας και η επικοινωνιακή διαχείριση της κρίσης

Στον σεισμό της Κω, όπως και σε κάθε άλλη αντίστοιχη κατάσταση έκτακτης ανάγκης, η πρώτη προτεραιότητα διαχείρισης είναι φυσικά αυτή που έχει σχέση με την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Αυτό είναι το πρωταρχικό μέλημα, στην πρώτη γραμμή διαχείρισης της κρίσης. Παράλληλα έρχεται φυσικά και η ενεργοποίηση των αρχών και υπηρεσιών για την αποκατάσταση ζημιών και λειτουργίας σε υπηρεσίες υγείας, υποδομές, μεταφορές και δίκτυα.

Από την αρχή όμως θα πρέπει να δούμε παράλληλα και δυο επίσης σημαντικές παραμέτρους. Η πρώτη αφορά την επικοινωνιακή διαχείριση της κρίσης, μια διαχείριση που πρέπει να ξεκινά άμεσα και στοχευμένα για την προστασία του τουριστικού προϊόντος.  Η άλλη παράμετρος, εξίσου σημαντική, είναι η ενίσχυση της πληγείσας επιχειρηματικότητας του νησιού.

Η προτεραιότητα ενίσχυσης των νοικοκυριών και σε κάθε περίπτωση της πληγείσας επιχειρηματικότητας ως συνέπεια των ζημιών και του αρνητικού επικοινωνιακού αντίκτυπου, είναι σε κάθε περίπτωση επιβεβλημένη.  Επείγοντα χαρακτήρα παίρνει ο σεισμικός έλεγχος κτηρίων. Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά του νησιού από τον  καταστροφικό σεισμό,  είναι σημαντικό να υπάρξουν άμεσα οικονομικά κίνητρα προκειμένου να αποκατασταθούν οι ζημιές. Μια πρόταση που καταθέτω είναι η αξιοποίηση του Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος Ν. Αιγαίο που έχει θεσπίσει η κυβέρνηση για την ανάπτυξη των νησιών  με την αύξηση διαθέσιμων πόρων  για την Κω, όπου με ειδικό καθεστώς κρατικής ενίσχυσης ωφελούμενοι θα μπορεί να είναι  οι επιχειρήσεις και διαχειριστές  η περιφέρεια Ν.Αιγαίου και ο Δήμος της Κω, δηλ. ένα μοντέλο που έχει λειτουργήσει και στο πλαίσιο του Ε.Π. Ανταγωνιστικότητας. Ταυτόχρονα θα πρέπει να δοθούν τα απαραίτητα εκείνα θεσμικά κίνητρα για τους κατοίκους του νησιού (όπως είναι το ΦΠΑ, οι φοροελαφρύνσεις, η επιδότηση προσωπικού, η  αναστολή καταβολής των ασφαλιστικών  εισφορών,  κλπ),  που θα συμβάλουν άμεσα στην ανακούφιση και την στήριξη της ζωής στο νησί, προτάσεις που έχουν ήδη εξαγγελθεί αλλά όμως θα πρέπει άμεσα να υλοποιηθούν από το κεντρικό κράτος.

Όμως με τον σεισμό της Κω, ο οποίος έγινε μάλιστα πάνω στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου, αναδεικνύεται και η  επείγουσα ανάγκη για την επικοινωνιακή διαχείριση της κρίσης που δημιουργήθηκε προκειμένου να προστατευθεί το τουριστικό προϊόν και να διαφυλαχθεί η θετική εικόνα της Κω και όλων των νησιών. Στην εποχή της εικόνας, των πολλαπλών μέσων επικοινωνίας και των κοινωνικών δικτύων, όπου κάθε ρεπορτάζ, βίντεο, ανάρτηση χρήστη και φωτογραφία, αποκτά πολλαπλασιαστικό επικοινωνιακό αντίκτυπο, με ελληνική, πανευρωπαϊκή και παγκόσμια απήχηση, είναι σημαντικό για εμάς, τις τοπικές αρχές, τα μέσα επικοινωνίας και τους πολίτες, να έχουμε αναπτύξει όλοι τα αντανακλαστικά για τον περιορισμό της υπερβολής, της αρνητικής επανάληψης, του πολλαπλασιασμού των αρνητικών εντυπώσεων  και ταυτόχρονα της προβολής του θετικού μηνύματος και τις όμορφες εικόνες των νησιών μας.

Έτσι, για την Κω και όλα τα νησιά μας είναι εξαιρετικά σημαντικό να αναδείξουμε την σημασία μιας άμεσης, συντονισμένης και στοχευμένης επικοινωνιακής διαχείρισης της κρίσης, προκειμένου να προστατεύσουμε την εικόνα και την φήμη τους.

Το αντιλαμβανόμαστε όλοι και το ζούμε και εμπειρικά, από την ώρα που έγινε ο σεισμός στην Κω και όλες αυτές τις τελευταίες μέρες, ότι το τουριστικό προϊόν των νησιών μας είναι εξαιρετικά ευάλωτο από μια τέτοια κρίση. Στις πρώτες παρενέργειες του σεισμών ήταν οι εσπευσμένες αναχωρήσεις, οι ακυρώσεις αφίξεων και κρατήσεων και ο περιορισμός των δραστηριοτήτων όσων τουριστών παραμένουν στο νησί. Ταυτόχρονα ο σεισμός προκάλεσε μια αρνητική δημοσιότητα από κάποια ΜΜΕ εθνικής εμβέλειας,  με πιθανόν περισσότερο μακροχρόνιες συνέπειες.

Ένα λοιπόν από τα κυρίαρχα  ζητήματα που προέκυψε είναι η  διαχείριση της εικόνας του νησιού καθώς η ζημιά που υπέστη από την κακή προβολή του προβλήματος από την  παρατεταμένη προβολή του προβλήματος με κακές εικόνες για το νησί από κάποια ΜΜΕ είναι πολύ μεγάλη. Αν αναλογιστεί φυσικά κανείς πόσο διαφορετική αντιμετώπιση υπήρξε για τις αντίστοιχες ζημιές που έπαθε η γειτονική πόλη Μπόντρουμ…

Επικοινωνιακή καμπάνια για την διαφύλαξη της διεθνούς φήμης του νησιού:

  1. Συνεργασία όλων των φορέων για την ανάπτυξη στοχευμένων δράσεων για την θερινή περίοδο ( εκδηλώσεις φεστιβαλικού χαρακτήρα, press trips, fam trips, κλπ)
  2. Υλοποίηση άμεσα μιας στοχευμένης καμπάνιας  μέσα από τα social media αλλά και τα κλασικά ΜΜΕ με θετικά μηνύματα για το νησί. Ήδη πολλοί εκπρόσωποι φορέων  και πολίτες της Κω ξεκίνησαν μια τέτοια πρωτοβουλία από την πρώτη στιγμή.
  3. Αξιοποίησης της διαδικτυακής πλατφόρμας Aegeanislands  με hastag για την Κω.
  4. Επαφή από τους αρμόδιους φορείς με tour operators για τη διαχείριση προβλημάτων όπως είναι οι ακυρώσεις, οι εσπευσμένες αναχωρήσεις , κλπ.
  5. Δημιουργία ενός πιλοτικού προγράμματος για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στην Κω

Σαφώς υπάρχουν πολλά περισσότερα που θα μπορούσαν να γίνουν, το σημαντικότερο όλων είναι η αποτελεσματικότητα και η φερεγγυότητα σε όσα ανακοινωθούν και υποσχεθούν στην κοινωνία της Κω, η οποία δοκιμάζεται συστηματικά τα δυο τελευταία χρόνια και ομολογουμένως έχει δείξει πως ξέρει να ξεπερνά τις δυσκολίες.

Σαφώς μέσα από τα γρήγορα αντανακλαστικά των αρχών και της τοπικής κοινωνίας, έγινε μια προσπάθεια άμβλυνσης του αρνητικού  αντίκτυπου για το νησί της Κω, θεωρώ όμως, πως είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένας Οδικός Χάρτης πολύ-παραγοντικός και πολύ-συμμετοχικός  για τη Διαχείριση Επικοινωνιακών Κρίσεων για τα νησιά του Ν.Αιγαίου, καθώς δυστυχώς η φύση είναι απρόβλεπτη και κρίσιμα γεγονότα μπορούν να προκύψουν ανά πάσα στιγμή.  Πάντως, θα πρέπει όλοι να αναγνωρίσουμε πως ως λαός στα δύσκολα μονοιάζουμε και αυτό αποδείχτηκε για άλλη μια φορά και στην περίπτωση της Κω.