Σήμερα, μέσα στη δίνη της κρίσης, οι πάντες στρέφουν το βλέμμα στον τουρισμό και περιμένουν τα καλά αποτελέσματά του για να αλλάξει το κλίμα, για να ενισχυθεί η θετική ψυχολογία, για να ξαναγίνει η αισιοδοξία κομμάτι της οικονομικής δραστηριότητας σε ολόκληρη τη χώρα αλλά και στις τοπικές οικονομίες των τουριστικών προορισμών.
Όμως η συνεισφορά του τουρισμού δεν είναι μόνον οικονομική. Είναι και συμβολική. Είναι και επικοινωνιακή. Ο ελληνικός τουρισμός έχει τη δική του μεγάλη συνεισφορά στο μεγάλο ζητούμενο των καιρών: στη δημιουργία της νέας εικόνας της χώρας.
Επειδή το “brand” στην τρέχουσα σημασία του εκπροσωπεί την εικόνα ενός προϊόντος, στην περίπτωση των «national brands” η εικόνα έχει να κάνει με την εικόνα μιας χώρας, ενός λαού. Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης όμως, οι εικόνες, όπως και οι πληροφορίες, είναι διαθέσιμες στο κοινό προς χρήση και επεξεργασία. Οι στερεότυποι χαρακτηρισμοί που την αντιπροσωπεύουν στη συνείδηση της παγκόσμιας κοινής γνώμης, δύσκολα αλλάζουν, και απαιτείται κάτι πολύ περισσότερο από μια καλοπληρωμένη διαφημιστική καμπάνια για να την πείσει να δει με άλλα μάτια την Ελλάδα.
Θέλουμε, δεν θέλουμε, το brand «Ελλάδα» αποτελείται από όλα εκείνα τα στοιχεία της ελληνικής πραγματικότητας που συνθέτουν την κουλτούρα της, που επηρεάζουν την οικονομική της δραστηριότητα, που διαμορφώνουν την σχέση με τους εταίρους και τους γείτονές της και που την καθιστούν αξιόπιστη ή μη, σε όλα τα επίπεδα των σχέσεων στον σύγχρονο κόσμο.
Το στοίχημα για την Ελλάδα είναι να καταφέρει να συνδέσει την εικόνα της με ανανεωμένα χαρακτηριστικά που θα περιγράφουν την ικανότητά της να κάνει «θαύματα». Ως Έλληνες έχουμε τη δύναμη να οραματιζόμαστε. ΄Έχουμε την ευφυία να μετατρέψουμε το όραμα σε πραγματικότητα. Η Ελλάδα που τα καταφέρνει και ξεπερνάει τις δυσκολίες, η Ελλάδα που ξέρει να νικάει και να κάνει θαύματα, μπορεί και πρέπει να αποτελέσει τη νέα εικόνα για μια Νέα Ελλάδα.
Ο τουρισμός μπορεί και πρέπει να αποτελέσει το εθνικό όχημα για την ανάδειξη του σύγχρονου προσώπου μιας νέας Ελλάδας που επενδύει στην ποιότητα, που επενδύει στους ανθρώπους. Ο τουρισμός δείχνει το δρόμο. Όραμα και σκληρή δουλειά μπορούν να κάνουν πραγματικά θαύματα.
Οι φωτογραφίες είναι από το money-tourism.blogspot.gr