Τουρισμός και βιώσιμη ανάπτυξη: Τι σημαίνει και πως μπορεί να επιτευχθεί σε επίπεδο προορισμού;

Στην παρουσίαση μου με τίτλο: «Τουρισμός και βιώσιμη ανάπτυξη: Τι σημαίνει και πως μπορεί να επιτευχθεί σε επίπεδο προορισμού;», στο πλαίσιο της  διοργάνωσης του 7Ου Τριήμερου για την Ευρώπη με Θέμα “Επιχειρηματικότητα & Βιώσιμη Ανάπτυξη” από το Σπίτι της Ευρώπης στη Ρόδο  στις 21.03.2019, ανέπτυξα τις έννοιες της αειφορίας/βιωσιμότητας, του βιώσιμου τουρισμού, των κινδύνων, προκλήσεων , προοπτικών  και των νέων τάσεων για τους προορισμούς αλλά και τους επισκέπτες.

Πρέπει να κατανοήσουμε  πως ο  τουρισμός δεν αποτελεί μόνο μια παραγωγική διαδικασία, αλλά το αντικείμενο μιας σύνθετης και ολοκληρωμένης πολιτικής διεργασίας, της τουριστικής πολιτικής,  και για να μπορέσει να γίνει μια win2win κατάσταση για τους ελληνικούς προορισμούς και να επιτύχει τους στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης για το 2030, σίγουρα θα πρέπει να επέλθουν  ριζικές αλλαγές ως προς την αντιμετώπιση του από τους διοικούντες και ως προς τη λειτουργία του από τους επιχειρηματίες.  Η ποσότητα δεν θα πρέπει να λειτουργεί σε βάρος της ποιότητας και οι ετήσιοι στόχοι δεν θα πρέπει να αντιβαίνουν τους στόχους αειφορίας 2030.

Προαπαιτούμενα:

  • Η δημιουργία ενός  Πολυεπίπεδου Μοντέλο Τουριστικής Διακυβέρνησης, όπου όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να έχουν ένα συγκεκριμένο ρόλο να επιτελέσουν, με ξεκάθαρους τους κανόνες του παιχνιδιού από την αρχή που θα συνάδουν με τις αρχές του Στρατηγικού  Οράματος κάθε προορισμού.
  • Η δημιουργία τουριστικής συνείδησηςμε όρους βιωσιμότητας του προορισμού και η ανάπτυξη τουριστικής κουλτούρας από το «εγώ» στο «εμείς», η χάραξη μιας Εθνικής Στρατηγικής Βιώσιμου Τουρισμού το 2030, πρέπει να αποτελούν τις κύριες προτεραιότητες μας ως μια κατεξοχήν χώρα όπου ο τουρισμός αποτελεί έναν ζωτικό τομέα ανάπτυξης.

Έχει έλθει πλέον ο καιρός να διαμορφώσουμε στη χώρα μας ένα βιώσιμο αναπτυξιακό  μοντέλο τουριστικής διακυβέρνησης που θα πρέπει να είναι Συστημική και Ανθρωποκεντρική και ως εκ τούτου ο Σχεδιασμός να στηρίζεται στο Ανθρώπινο Κεφάλαιο, στην Ισόρροπη Περιφερειακή Ανάπτυξη και σε οτιδήποτε αποτελεί Συγκριτικό Πλεονέκτημα για τον προορισμό, με αιχμή του δόρατος βεβαίως την Ποιότητα και την Αυθεντικότητα στην προσέγγιση των επισκεπτών- ταξιδιωτών

Η αειφορία πρέπει να είναι το μέλλον του τουρισμού. Σήμερα πλέον ο ταξιδιώτης αποζητά την εμπειρία και όχι την απλή κατανάλωση τουριστικών προϊόντων που μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις έχουν ξεπεραστεί. Επιλέγουν «ταξίδια εμπειριών» που συνάδει με την κουλτούρα του σύγχρονου ανθρώπου που έχοντας ήδη καλύψει τις ανάγκες του για επιβίωση και ασφάλεια, αναζητεί υψηλότερους στόχους και βαθύτερο νόημα στη ζωή του, επιδιώκει το ευ ζην , την αριστοτέλεια αυτοπραγμάτωση!

Η υπέρβαση του «εγώ» στο «εμείς» αποτελεί τη μαγική συνταγή της υιοθέτησης της αειφορίας/βιωσιμότητας ενός προορισμού καθώς το αναπτυξιακό μας μοντέλο πρέπει αφενός να ανταποκρίνεται στις παρούσες ανάγκες χωρίς όμως να υποθηκεύει τις δυνατότητες των μελλοντικών γενεών να ικανοποιήσουν τις δικές τους.

Όπως  άλλωστε έχει πει ο Αριστοτέλης, «Ουδέν άτακτον των φύσει»  (Δηλ. τίποτα απ’ όσα είναι δοσμένα από τη φύση δεν είναι χωρίς τάξη.)

Δείτε εδώ  όλη την παρουσίαση μου